Wednesday, November 16, 2011

Što je to ATP?


Hrvatska je u potpunosti prihvatila glazbene festivale. U prilog tome ne govori samo staž domaćih festivala već i spremnost pojedinih protagonista scene u Hrvata da mimo mogućih odbijenica za akreditacije iz svojih tipkovnica daju bilo dobronamjerne kritike, bilo one bliže realnosti, ali više namrgođene retorike. Primjer ovog drugoga jest tekst pod naslovom 10 razloga zašto više NIKAD neću kupiti kartu za InMusic Festival(put do bloga). Iako ostaje pitanje je li autorica teksta kupila kartu za InMusic, neke od kritika koje je uputila glavnom festivalu u metropoli zaista imaju smisla. Primjer dobronamjerne kritike s lajtmotivom „neću se nikome zamjeriti“ jest tekst objavljen na Muzika hr pod naslovom Odlike i mane naših festivala. U tom tekstu autor priziva povratak izgubljenog rokerskog festivala (Radar i Rokaj) i u tom povratku zapravo ništa ne otkrije, ali eto piše ponukan očito duhom vremena da s domaćim festivalima i organizacijski nešto nije kako se očekuje. Organizatori su vrlo vjerojatno zgroženi jer publika misli kako je potrebna samo dobra volja za organizirati glazbeni festival.


Fotografija preuzeta s T mobile InMusic...

Pogledajmo letimično neke od površinskih mana dva naša festivala s etiketom Made in Croatia. Jedan od dva Domaća festivala čiji organizatori očito razumiju filozofiju glazbenih festivala je Hartera u Rijeci. Ipak, organizator u svom tom znanju da je potrebno izgraditi multikulturni događaj s dosljednošću i privući publiku mimo line upa zaboravlja objaviti imena izvođača, pa tako tik prije festivala znamo kompletan line up. Očito organizator ne računa na inertnost hrvatske publike niti da je britanska konkurencija već rasprodala svoje festivale, a većina izvođača je bila otkrivena 6 mjeseci prije (vrlo dobar tekst na tu temu pogledajte na Jacbriju i ,usput budi rečeno, pogledajte otkrivena imena za Hideout festival koji je zakazan za kraj lipnja 2012.na Zrću). Ono što je ličilo na omašku postalo je zbilja, hipsteri su iz Tvornice papira preselili u hangare na buri.
Fotografija preuzeta s Terraneo službene galerije

Terraneo festival(kao drugi u kojem se razumije filozofija) se u svojoj prvoj godini odlučio na marketing temeljen na prikrivenom  obračunu s transferom korporacija opterećenim festivalom u metropoli. Reklamirajući se kao festival na kojem nema preklapanja glavnih izvođača, pokazao je određenu dozu prefriganosti jer za višednevne glazbene festivale uopće nije bitno ima li preklapanja izvođača ili ne, već da se ne diče nečime što je nemoguće (preklapanje Konono No1 i Dana Decona, i sam je Dan rekao da sada svira njemu omiljen bend i kako se nadao da će ga pogledati, što je i trebao po satnici, ali gle ti čuda prirode- došlo je do preklapanja zbog više sile. Opet s druge strane korporacijski Festival se dići nećime što zove Lista Želja na kojoj publika priziva bendove koje želi gledati na idućem InMusicu, iako svi znamo da ćemo gledati one glazbenike koji kruzaju regijom ili one koje Alex znani kao Dragaš želi). Dozu je pojačao i svojim predznakom Eco. Tko je sve bio osviješten na Terraneu osim organizatora? Protagonisti popodnevnih predavanja, na kojima su predavači slušali jedni druge dok je mamurna čeljad bauljala po šatorima tražeći eko tuš i naravno zaštitari koji su shvatili kako treba eko djelovati na samom festivalu, a da ih predavači radionica nisu uputili na taj produhovljeni čin. I pored svojih punktova su si namjestili vreće za skupljanje ambalaže koju su na tipično kapitalistički pristup recikliranju učinili više zbog pola kune negoli zbog majke prirode. Festival je to koji se diči da je eko, pa nema dovoljan broj kanti za smeće, tako da je čak i Šumski kuhar odlučio vratiti šumi plastične tanjure. Eko,barem za potpisnika ovih redaka, podrazumijeva doprijeti do onog konzumenta koji je odlučio biti najpijaniji na festivalu i potaknuti ga na razmišljanje o prirodi,kitovima,dupinima,vodi(djelovati ekološki na masovnom događaju kao što je glazbeni festival znači biti stalno prisutan s tim načelom). Ali, naravno, oprostit ćemo Terraneu ne samo zato što riskiramo da završimo na giljotinama zbog sveopćeg oduševljenja indie Zagreba već i zato što im je tek prva godina. Odlučili smo ukazati da nije sve tako savršeno ,iako vidimo da itekako ima potencijala za budućnost i to nas veseli. Treba istaknuti da se naša dva najbolja festivala Monte Paradiso i Seasplash u Puli stoički drže, ali o njima i njihovoj filozofiji neki drugi put, naime, baš se ne uklapaju u kalup koji nas zanima. Nije samo Hrvatska ta koja je otkrila festivale, promotori su otkrili Hrvatsku. I to ne iz bilo koje zemlje. Iz prve kapitalističke monarhije(ne računamo Nizozemsku) ukazuju nam kako se radi na festivalu. Dobro, slažemo se da Britanci imaju proračun o kojem hrvatski promotori mogu samo razglabati gledajući Tinu Katanić kako ispituje prolaznike što bi napravili sa super7, da imaju veze kod menadžera, da isplate, itd. Ali ti Britanci ipak osim konzumerističkih sposobnosti posjeduju i marketinške (npr.busevi organizirani  iz Engleske prema Puli poradi Outlook festivala su iskustvo koje bi svaki kužer nastojao proživjeti). Zato predlažem da skoknemo u njihovo dvorište kada oni već skaču u naše more. Možda bolje da napišemo: da skoknemo na njihova odmarališta kada naša odmarališta naslijeđena iz socijalističke Jugoslavije bivaju data Katoličkoj crkvi, ili su zapuštena sve dok birokratska procedura pojednostavljenim postupkom ne proslijedi isto prema lokalnim moćnicima na jeftino preuzimanje zemljišta i objekata.
Nećemo se baviti masovnim festivalima lociranim na Otoku poput Big Chilla...jer oni zaista predstavljaju drugu galaksiju. Zanima nas veza između publike,glazbenika i organizatora. Pitat  ćemo se što je ATP?  To je skraćenica za All Tomorrow's Parties,naslov singla benda The Velvet Underground, ali ujedino i naziv za  organizaciju  koja od 1999.godine organizira istoimeni festival. Od svojeg prvog festivala toliko je proširila vlastitu djelatnost da nadilazi običnu festivalsku mašineriju. Krenimo prvo od samog festivala i lokacije na kojoj se festival održava. ATP festivali su smješteni u odmaralištima (prvi je održan u  Pontins Holiday Camp, Camber Sands), te publika uz kartu za festival zapravo kupuje i smještaj u bungalovima/sobama čime se postiže onaj najvažniji element festivala- intimnost među publikom. 

 Ta se intimnost potom nadograđuje s konceptom odabira line upa. Naime, line up kreiraju domaćini koje je odabrala organizacija ATP. Npr. Portishead je domaćin festivala i oni kreiraju line up. Publika time biva izazvana da prouči nešto o bendovima koje pozivaju njihovi domaćini, dobiva se faktor iznenađenja,iščekivanja, stalne komunikacije s publikom, ali ne samo to- pozvani izvođači se potrude napraviti nešto van uobičajnih gabarita, djelomično iz zahvale prema domaćinu,a djelomično zbog duha ATP-a. Ekskluzivni nastupi izvođača su dio filozofije ATP-a. Najbolji primjer jest Caribou i njihov nastup na ATP New Yorku 2009.godine. Povodom tog nastupa sastav je proširen na 11 glazbenika pod radnim imenom Caribou Vibration Ensemble, a koncert je snimljen. Zatim je prošle godine na velikoj turneji Cariboua objavljen samo kao vinly, a ovih dana možete besplatno preuzeti taj genijalni snimak i tu kod nas u nastavku, zahvaljujući dobrim ljudima iz ATP-a i ekipi iz Cariboua. Naravno, povod za besplatno preuzimanje jest ATP festival koji će se održati ovog prosinca u Butlins Holiday Centre, Minehead, pod nazivom NIGHTMARE BEFORE CHRISTMAS. Prije nego napišemo nešto o ovom događaju trebamo istaknuti o čemu se zapravo radi. 

Organizatori ATP-a se nisu htjeli ograničiti da se festival održava jednom godišnje na istoj lokaciji, već su proširili aktivnosti i poslovanja diljem svijeta u različitim formama nastupa s uvijek drugačijem pristupu kreiranju line upa u dosluhu s odabranim domaćinima( slično nadilaženje ograničenja festivala radi EXIT sa svojim projektom Share Conference koji se prvi puta održao ove godine u travnju u Beogradu). Ujedino festival nastoji nadići dominaciju glazbe kao umjetnosti te se širi u formi prezentacija knjiga, održavanje projekcija filmova,izložbama i ujedino domaćinstvima od strane filmskih redatelja poput Jima Jarmusha koji je bio domaćin ATP-a2010.godine u rujnu u New Yorku. ATP organizacija ne gaji marketinške obračune s kolegama, te su upravo oni domaćini jednog stagea na izuzetnom  Primavera Sound Festivalu u Barceloni. Odnos s publikom organizacija održava preko svoje online zajednice na kojoj se mogu tražiti slobodna mjesta u soboma i tipkati koješta drugo, ali komunikacija je neprekidna. Involviranje publike u festival je dovedeno do vrhunca 2007.godine kad su svim pohoditeljima festivala omogućili da nominiraju izvođače koje bi htjeli gledati, i recite vi nama da ne bi ponovili odlazak na jedan takav festival pa i da line up nije vaša šalica čaja?!

Priča se nastavlja kroz sestrinski događaj koji se rotira diljem svijeta pod nazivom pjesme benda The Velvet Underground koja se našla na singlici All Tomorrow's Parties objavljenoj 1966. Prvi I'll Be Your Mirror održan je u Tokyu,prošle godine. U kreiranju line upa sudjeluje gost glazbenik i sama organizacija festivala. Tako je drugi  I'll Be Your Mirror festival održan u predivnom koncertnom porostoru Alexandra Palace u Londonu bio kombinacija odabranih izvođača od strane Portisheada i organizatora koji su za tu priliku doveli zaista posebne goste: Grinderman & PJ Harvey. Traje dva dana i očito je usmjeren na širu publiku. Naravno, ATP nije fokusiran samo na festivale, tokom godine na različitim lokacijama organiziraju koncerte,i poseban koncertni program koji ide od 2005.naziva Don't Look Back. Ideja je da glazbenici odsviraju svoje najpoznatije albume u redoslijedu pjesama kako su objavljene na albumu. Da spomenemo neke koji su participirali :The Stooges ('Funhouse'), Belle & Sebastian ('If You're Feeling Sinister'), Gang Of Four ('Entertainment'), i Ennio Morricone (classic film soundtracks). Uz sve to, u sklopu slobodno možemo napisati firme ATP radi i ATP Recordings. Custom Made  je još jedan vid povezivanje s izvođačima  ali preko izdavačke kuće. Naime, odabrani bendovi odabiru po četiri pjesme(jednu staru, jedu novu, jednu obradu, i jednu obradu od strane benda koji kreira singlicu).


Haj'mo se sada vratiti na spomenuti  NIGHTMARE BEFORE CHRISTMAS. Ovogodišnji  Domaćini su Les Savy Fav, Battles i Caribou. Popis odabranih možete pogledati u nastavku. Ono što vam moramo istaknuti jest da se posebno za noćnu moru prije Božića otvorio blog na kojem objavljuju razne trivijalne informacije o bendovima koji će nastupiti, neke njihove snimke i presreću svježe informacije o bendovima koje kolaju internetom. Bendovi domaćini su zamoljeni da sugeriraju fanovima neku dobru knjigu o kojima će se razgovarati na čitaonicama za vrijeme trajanja festivala. Sam festivalski prostor je kapaciteta za 5500 ljudi, a osim koncerata održavati će se projekcije filmova. Svi koji su upoznati kako izgledaju klasična engleska odmarališta znaju da ima i puno sportskog sadržaja. Tako da opet glazba i hedonizam koji dolazi u paketu s višednevnim festivalima bivaju upotpunjeni i dodatnim mogućnostima.




Zaključno, za ovaj naš NeLiptonovski članak želimo vas umjesto zaključka uputiti i na dokumentarac koji je snimljen o festivalu u produkciji Warpa. Tako da dobijete potpuni pregled u odnos organizacije i publike, organizacije i bendova domaćina i bendova pozvanih. U dokumentarcu su izvrsni nastupi GZA-e, Battelsa i još nekih. Oduševljenje konceptom je poprimilo tolike razmjere da je redatelj Vincent Moon odlučio snimiti 4 kratka filma o festivalima i to iz perspektive fana. Naravno, to nije sve.  Kako bi se omaž mogao dovršiti i dati na besplatno gledanje, fanovi su zamoljeni da doniraju sredstva. Uostalom, pogledajte i sami kako napreduje. Eto, promotori Lijepe naše, mi smo svjesni mnogih ograničenja naših krajeva, ali isto tako smo svjesni da se može kada se hoće znati!


Nastup Caribou Vibration Ensemble na ATP. Slobodno preuzimanje...
Promotori i sva publiko ovaj dokumentarac je obavezna lektira...


Službeni mix od strane Cariboua za ovogodišnji NBX. Naravno, u mixu su prisutni odabranici Cariboua za njegov dan.

1 comment:

  1. Možete pronaći dodatne informacije o hideout festivalu 2012 pronaći na stranici http://www.adriaday.com/en/novalja/island-pag/hideout-festival-2012-croatia-accommodation.html

    ReplyDelete

Follow IT'S TEA TIME

Follow Its Tea Time
IMPRESSUM

Tea Momčilović
Hrvoje Magić